Σεμινάριο «Ψαλτικό ρεπερτόριο»
με τον Γεράσιμο Σ. Παπαδόπουλο

1 Οκτωβρίου 2019 – 28 Ιανουαρίου 2020
Ημέρα & ώρα: Πέμπτη 18:00-20:00
Έναρξη Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Στο σεμινάριο αυτό θα μελετηθούν οι τρεις βασικές ομάδες (γένη) ψαλτικών μελών (ειρμολογικά, στιχηραρικά, παπαδικά).
Απευθύνεται σε άτομα που θέλουν να γνωρίσουν το πλούσιο και εν πολλοίς άγνωστο ρεπερτόριο της ψαλτικής τέχνης, χωρίς να έχουν στόχο να γίνουν επαγγελματίες ψάλτες. Γι’ αυτό και η μελέτη των ψαλτικών μελών διεξάγεται μέσω μεταγραφών τους στο πεντάγραμμο, που έχουν γίνει από τον διδάσκοντα, σε μια προσαρμοσμένη εκδοχή του τουρκικού συστήματος.
Τα μέλη επιλέγονται από όλο το φάσμα της ιστορίας της βυζαντινής και μεταβυζαντινής μελοποιίας (από τον 14ο αιώνα μέχρι σήμερα), ενώ παράλληλα με την ψαλμώδιση των μελών, γίνεται μορφολογική ανάλυσή τους και γνωριμία με τον ήχο στον οποίο ανήκουν, καθώς και αντιπαραβολή τους με αντίστοιχα ακούσματα της παραδοσιακής ελληνικής και της λόγιας οθωμανικής μουσικής.

Διάρκεια: 1 Οκτωβρίου 2019 – 28 Ιανουαρίου 2020
Ημέρα & ώρα: Τρίτη 19:00-21:00
Κόστος: 40 ευρώ/ μήνα (+ 10 ευρώ εγγραφή).

Ενδεικτική Βιβλιογραφία:
• Αναστασίου, Γρηγόριος. 2009. Σημειώσεις για το μάθημα: Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης Ι. Αθήνα: ΕΚΠΑ, Τμήμα Μουσικών Σπουδών.
• Μαυροειδής, Μάριος. 1999. Οι Μουσικοί Τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο. Αθήνα: Fagotto.
• Παπαδόπουλος, Γεράσιμος-Σοφοκλής. 2018. «Μεταγραφή ψαλτικών μελών στο τουρκικό πεντάγραμμο: γιατί και πώς;». Στο: Καραγκούνης, Κώστας & Δρυγιαννάκης, Κωστής (επιμ.), «…εν επιγνώσει υμνούντας Σε…», Προϋποθέσεις και Δεξιότητες για την Ιερά Ψαλμωδία στην Ορθόδοξη Λατρεία: Πρακτικά 3ου Διεθνούς Μουσικολογικού και Ιεροψαλτικού Συνεδρίου. Βόλος 30 Μαΐου-2 Ιουνίου 2018. Τόμος εισηγήσεων (υπό έκδοση).
• Στάθης, Γρηγόριος. 2006. «Προσδιορισμός των γενών της Βυζαντινής Ψαλτικής Μελοποιίας». Στο: Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης. Πρακτικά Β΄ Διεθνούς Συνεδρίου Μουσικολογικού και Ψαλτικού. Αθήνα 15-19 Οκτωβρίου 2003. Αθήνα, σσ. 55-70.

Ο Γεράσιμος Παπαδόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Κύπρο. Σπούδασε φιλολογία, έκανε μεταπτυχιακό στη Γλωσσολογία και είναι υποψήφιος διδάκτορας στη Βυζαντινή Μουσικολογία υπό την επίβλεψη του Αχιλλέα Χαλδαιάκη. Ξεκίνησε να ψέλνει από μικρό παιδί μαζί με τον πατέρα του, ενώ το 2011 πήρε δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής με δάσκαλο τον Γρηγόρη Αναστασίου. Μελέτησε τουρκικό ούτι και θεωρία των μακάμ με τους Χρίστο Τσιαμούλη, Αλέξανδρο Παπαδημητράκη, Yurdal Tokcan, Muhittin Kemal Temel, Κυριάκο Ταπάκη και Χάρη Λαμπράκη, καθώς και οθωμανικό τραγούδι με τον Ahmet Erdoğdular. Τραγουδά παραδοσιακά και ρεμπέτικα τραγούδια σε διάφορα σχήματα στην Αθήνα, παίζοντας ούτι και τζουρομπούζουκο, ενώ είναι βασικό μέλος του String Theory Ensemble, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη και πιανίστα Γιώργου Πατεράκη. Ψέλνει σε διάφορους ναούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, και είναι βασικό μέλος της χορωδίας «Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης». Στο επίκεντρο του ακαδημαϊκού του ενδιαφέροντος βρίσκεται η σχέση γλώσσας και μουσικής, με ειδικότερο ερευνητικό του στόχο την πολυεπίπεδη γλωσσολογική ανάλυση και θεωρητικοποίηση της ψαλτικής τέχνης, τόσο συγχρονικά όσο και διαχρονικά. Από το 2018 διδάσκει σε σεμιναριακό επίπεδο θεωρία των μακάμ στο Κέντρο Ελληνικής Μουσικής «Φοίβος Ανωγειανάκης».

 

Κέντρο Ελληνικής Μουσικής “Φοίβου Ανωγειανάκη”
Ευριπίδου 18 & Αιόλου, 3ος όροφος
τηλ.: 210-3231164
e-mail:
filoi.laikon.organon@gmail.com
facebook: www.facebook.com/kemanogianakis/